Verkkokaupan perustaminen: Kuinka perustaa verkkokauppa 2024

Opas verkkokaupan perustamiseen - 7 vaihetta menestykseen

Harkitsetko verkkokaupan perustamista? Olet saapunut juuri oikeaan paikkaan! Tällä sivulla kerromme sinulle kaikki tarvittavat tiedot, joiden avulla onnistut oman verkkokaupan perustamisessa helposti, nopeasti ja edullisesti. Saat samalla hyödyllisiä vinkkejä eri vaiheisiin, jotta voit menestyneesti saavuttaa kaikki tavoitteesi.

Verkkokaupan perustamisen vaiheet

Verkkokaupan perustaminen on teknisesti mahdollista muutamassa tunnissa, mutta sitä ennen kannattaa varata riittävästi aikaa suunnitteluun.  Erityisen tärkeää on tehdä realistinen suunnitelma siitä, mitä ja kenelle myyt, sekä mikä on ensimmäisen vuoden budjetti ja myyntitavoite. Hyvin suunniteltu aloitus tuo mielenrauhaa ja säästää sinut monilta odottamattomilta tilanteilta. Seuraavassa kerromme tarkemmin eri vaiheista, joita on hyvä ottaa huomioon.

verkkokaupan-perustaminen-paata-tuotteet-kohderyhma

#1 Päätä ensin tuotteet, kohderyhmä ja markkina-alue

Tutustu markkinoihin ja kohderyhmääsi tarkasti. Selvitä, mitkä tuotteet ovat kysyttyjä. Pohdi lisäksi, miten tuotteesi voivat erottua kilpailijoista.

Näin myyt itse valmistettuja tuotteita

Panosta laatuun ja yksilöllisyyteen, kun valmistat tuotteita itse. Käsintehdyillä tuotteilla, kuten design villasukilla tai koruilla on mahdollisuus erottua markkinoilla ainutlaatuisen suunnittelun ja laadun ansiosta. Verkkokaupassa kannattaa korostaa tuotteiden kotimaisuutta ja käsityötä. Nämä ominaisuudet houkuttelevat laatua arvostavia asiakkaita, jotka ovat myös valmiita maksamaan tästä korkeamman hinnan.

Harkitse myös liittymistä Suomalaisen työn liittoon ja/tai oman alan yhdistyksen jäseneksi esim. Suomen käsityöyrittäjien liittoon. Lisää verkkokauppaan logo ja korostat toimintasi ammattimaisuutta & uskottavuutta asiakkaan silmissä.

Mistä tuotteet verkkokauppaan?

Tutki erilaisia lähteitä, kuten tukkumyyjiä, valmistajia tai dropshipping-palveluita. Hakukoneilla löydät englannin kielellä suuren määrä vaihtoehtoja verkkokauppasi tuotteiden toimittajaksi. Vertaile hintoja, laatua ja toimitusehtoja eri toimittajien välillä. Kun toimit tuotteiden jälleenmyyjänä, parhaat katteet syntyvät usein jo sisäänostoissa. Muista neuvotella tukkuhintoja aina kun mahdollista ja pyydä edullisempia hintoja ensimmäisille koe-erille. Myyntivoluumien kasvaessa saat yleensä automaattisesti paremmat ostohinnat ja parannat katteita entisestään.

Markkina-alueena Suomi

Myynnin aloittaminen on vaivatonta ja luontevaa kotimaisilla markkinoilla. Sopivat maksutavat, toimitustavat ja muut verkkokaupan edellytykset ovat helposti saatavillasi. Lisäksi kotimaisia asiakkaita on helppo palvella suomen kielellä, mikä tekee asiakaspalvelusta sujuvaa ja tehokasta. Suomi on paras markkina uudelle ja aloittavalle verkkokaupalle. Vasta kotimaan menestyksen jälkeen on usein helpompi lähteä ulkomaille.

Kohteena kansainväliset markkinat

Kansainvälisen myynnin käynnistäminen verkkokaupassa vaatii kielen, maksutapojen ja logistiikan lisäämistä kohdemaan vaatimusten mukaan. Nämä tekniset seikat ovat tärkeitä, mutta vähintään yhtä keskeistä on ymmärtää kohdemarkkinoiden kulttuuria ja ostokäyttäytymistä.

Eri maissa ostokäyttäytyminen saattaa vaihdella huomattavasti Suomessa toimivasta mallista. Siksi on tärkeää tehdä huolellinen markkinatutkimus. Harkitse myös paikallisia kumppaneita ja kanavia, jotka voivat auttaa pääsemään alkuun kansainvälisillä markkinoilla. Kielitaito ja kulttuurinen ymmärrys ovat keskeisiä menestystekijöitä kansainvälisessä verkkokaupassa. Maiden oma lainsäädäntö ja verotus tulee myös huomioida.

Hyvän suunnittelun jälkeen rohkeasti vain avaamaan verkkokauppaa kansainvälisille markkinoille.

verkkokaupan-perustaminen-maarittele-tavoitteet-laske-kustannukset

#2 Määrittele verkkokaupan tavoitteet ja laske kustannukset

Ole realistinen, kun asetat myynti- ja kasvutavoitteita. Arvioi kulut mieluummin 25% yläkanttiin kuin alakanttiin. Aina tulee eteen myös ennakoimattomia kuluja, joita ei ole osannut ottaa huomioon suunnitteluvaiheessa. Mahdollisimman tarkka budjetointi auttaa kuitenkin saavuttamaan asetetut tavoitteet ja välttämään taloudellisia yllätyksiä.

Tee ensimmäisen vuoden myyntitavoite ja budjetti

Aseta ensimmäisen vuoden myyntitavoitteet vasta, kun olet kerännyt riittävästi tietoa markkinoista ja kilpailijoista. Analysoi kerättyä tietoa ja mieti mikä markkinaosuus on realistisesti saavutettavissa. Suunnittele markkinointibudjettisi tavoitteidesi mukaisesti: mitä suurempaa markkinaosuutta tavoittelet, sitä suuremman markkinointibudjetin tarvitset.

Ota markkinointibudjetin lisäksi huomioon kiinteät kulut  ja kaikki muut operatiiviset menot. Näin voit varmistaa, että budjettisi on riittävä suunnitelman toteuttamiseen. Hyvä suunnittelu auttaa välttämään yllättävät kustannukset ja maksimoi mahdollisuudet tavoitteiden saavuttamiseen.

Mistä syntyy verkkokaupan kustannukset?

Verkkokaupan kustannuksiin vaikuttavia tekijöitä ovat mm.

  • verkkokauppa-alusta
  • maksujärjestelmä
  • varasto
  • markkinointi ja mainonta
  • toimituskulut
  • pakkausmateriaalit
  • mahdolliset laitteet
  • mahdolliset henkilöstökulut

Verkkokaupan perustamisen hinta

Verkkokaupan perustamisen kustannukset riippuvat useista tekijöistä, kuten valitusta verkkokauppa-alustastasta ja mahdollisista ulkopuolisten asiantuntijoiden palkkaamisesta. Alkukustannukset alkavat muutamasta kymmenestä eurosta ja voivat helposti kohota useisiin tuhansiin euroihin, mikäli apuna käytetään ulkopuolisia asiantuntijoita.

Tee se itse - verkkokaupan perustamisen hinta 0€ + 19€/kk

Perustamalla verkkokaupan itsepalveluna hyödynnät taloudellisesti tehokkaimman vaihtoehdon. Saat teknisesti valmiin verkkokaupan käyttöösi ilmaiseksi ja sen jälkeen maksat vain kuukausimaksua. Esimerkiksi Valmiskaupassa kuukausimaksu alkaa vain 19€ kuukaudessa. Tämä mahdollistaa verkkokaupan perustamisen kaiken kokoisille yrityksille.

Räätälöidyn verkkokaupan hinta alkaen 2000€

Verkkokaupan räätälöinti tarkoittaa sen toteuttamista yrityksen brändiä ja liiketoimintatarpeita vastaavaksi. Räätälöinti voi vaihdella pienistä ulkoasun säädöistä aina uusien toiminnallisuuksien lisäämiseen, jotka parantavat esimerkiksi kanta-asiakkaiden palvelukokemusta. Räätälöinnin kustannukset alkavat usein muutamasta tuhannesta eurosta ja voivat suuremmissa projekteissa nousta kymmeniin tuhansiin euroihin, riippuen vaadittavien muutosten laajuudesta ja monimutkaisuudesta.

verkkokaupan-perustaminen-mieti-brandi-varaa-verkkotunnus

#3 Mieti brändi ja löydä sopiva verkkotunnus

Pohdi tarkkaan brändisi identiteettiä, arvoja ja kohderyhmää. Tavoitteesi on rakentaa vahva ja helposti tunnistettavaa brändi, joka vetoaa asiakkaisiin ja erottaa sinut kilpailijoista. Yhtenäinen brändi-identiteetti auttaa luomaan selkeän viestin ja visuaalisen ilmeen edistämään liiketoiminnan kasvua.

Mieti mikä on kauppasi nimi ja millaisen visuaalisen ilmeen haluat brändillesi

Paras nimi on sellainen, joka kuvaa liiketoimintaasi. Useimmiten parhaat brändinimet ovat lyhyitä ja helposti muistettavia. Kun suunnittelet visuaalista ilmettä, kiinnitä erityistä huomiota logoon ja väreihin. Varmista, että nämä elementit kuvastavat brändisi identiteettiä ja arvoja.

Logon suunnittelussa kannattaa harkita ulkopuolisen ammattilaisen palkkaamista. Esimerkiksi paikallinen mainostoimisto osaa usein suunnitella hyviä logoja. Internetissä on tarjolla myös monia työkaluja omatoimiseen logon suunnitteluun. Vaikka nämä eivät ehkä vastaa mainostoimiston laatua, ne tarjoavat kustannustehokkaan tavan aloittaa suunnittelutyö.

Näin valitset kaupalle hyvän verkkotunnuksen

Valitse verkkotunnus, joka on lyhyt ja helppo muistaa sekä kirjoittaa. Brändistä riippuen verkkotunnnuksen voi olla hyvä liittyä kauppasi nimeen tai toimialaan. Vältä aina erikoismerkkejä, numeroita ja väliviivoja, koska ne aiheuttavat sekaannuksia ja tekevät verkkotunnuksen lausumisesta hankalaa esimerkiksi radiomainoksessa.

.fi päätteisiä verkkotunnuksia voit etsiä viestintäviraston verkkotunnushausta.

Osta varattu verkkotunnuksen

Hyvän verkkotunnuksen arvoa ei voi liikaa korostaa. Kun haluamasi verkkotunnus on jo varattu, voit mahdollisesti ostaa tai vuokrata sen. Tämä on yleensä uuden verkkotunnuksen rekisteröintiä kalliimpi vaihtoehto, mutta jos nimi on erityisen hyvä, se voi hyvinkin olla sijoituksen arvoinen.

Kansainvälisiä myynnissä olevia verkkotunnuksia voit etsiä esimerkiksi godaddy-palvelusta.

verkkokaupan-perustaminen-valitse-paras-verkkokauppa-alusta

#4 Valitse paras verkkokauppa-alusta ja aloita perustamistyö

Aloita valitsemalla verkkokauppa-alusta, joka sopii yrityksesi tarpeisiin. Ulkoasuksi kannattaa käyttää valmiita teemoja, joiden avulla voit luoda nopeasti ammattimaisen houkuttelevan verkkokaupan. Tämä nopeuttaa merkittävästi perustuksen prosessia ja varmistaa verkkokaupan ilmeen olevan alusta alkaen kutsuva ja edustava.

Perusta verkkokauppa parhaalla verkkokauppa-alustalla

Ennen verkkokaupan perustamista on tärkeää tutkia ja vertailla eri verkkokauppa-alustojen hintoja ja ominaisuuksia. Kiinnitä erityisesti huomiota siihen, millaisia markkinointityökaluja ja verkkokaupan teemoja alusta tarjoaa. Arvioi lisäksi vastaako hinta palvelusta saatavia hyötyjä. Pähkinänkuoressa valitse sellainen alusta, joka tarjoaa nykyaikaiset teemat ja parhaat työkalut markkinointiin järkevällä hinnalla. Esimerkiksi Valmiskaupasta löydät tutkitusti markkinoiden parhaan hinta-laatu suhteen. Vertaile suosituimpia verkkokauppa-alustoja.

Kun olet tyytyväinen valintaasi, voit aloittaa verkkokaupan perustamistyöt.

Valmisteemat ovat iso apu perustajalle

Verkkokaupan teema eli ulkoasu on ensiarvoisen tärkeä. Asiakkaat muodostavat mielikuvan kaupastasi jo ensimmäisen viiden sekunnin aikana. Valitse siis ammattimainen ja luotettava ulkoasu, ulkoasu, joka vetää puoleensa kohderyhmääsi. Valmisteemat ovat kaikista kustannustehokkain tapa varmistaa, että ulkoasu on sekä visuaalisesti houkutteleva että teknisesti toimiva. Näin saat luotua verkkokaupalle ammattimaisen ja kutsuvan ilmeen. Katso ja kokeile premium tasoisten valmisteemojen demokauppoja.

Mistä kaikki parhaat maksutavat verkkokauppaan?

Suomen suosituimmat maksupalveluntarjoajat ovat Klarna ja Paytrail. Valitsemalla näistä toisen voit olla varma maksuliikenteen onnistumisesta. Kummankin kautta saat kotimaiseen verkkokauppaan kattavat maksuvaihtoehdot, kuten korttimaksut, verkkopankit ja laskulle tilauksen. Lisäksi Klarna Checkout tarjoaa kaikki tarvittavat maksutavat kansainväliseen verkkokauppaan.

Voiko verkkokaupan perustaa ilman y-tunnusta?

Kyllä voi. Suomessa y-tunnus on suositeltava, mutta ei pakollinen pienimuotoiselle myyjälle. Paytrail, Klarna ja muut maksupalveluntarjoajat vaativat kuitenkin y-tunnuksen, ennen maksutapojen myöntämistä käyttöön.

Suositeltavaa on myös tarkistaa verotukseen ja lainsäädäntöön liittyvät vaatimukset varsinkin jos myyt erikoisia tuotteita. Yrityksen perustamisesta löydät lisää tietoa patentti ja rekisterihallituksen kotisivulta.
verkkokaupan-perustaminen-listaa-tuotteet-viimeistele-asetukset

#5 Listaa tuotteet myyntiin ja viimeistele kaupan asetukset

Laadukas tuotteiden listaus ja ryhmitely on avainasemassa onnistuneen verkkokaupan ylläpidossa. Satsaa näihin elementteihin huolella varmistaaksesi, että asiakkaidesi ostokokemus on mahdollisimman sujuva ja miellyttävä.

Listaa tuotteet hakukoneystävällisellä tavalla

Tuotekuvauksen merkitystä ei voi korostaa liikaa. Käytä selkeitä ja kuvaavia tuotenimiä, kirjoita yksityiskohtaisia ja informatiivisia tuotekuvauksia sekä sisällytä niihin relevantteja avainsanoja, jotka parantavat tuotteidesi näkyvyyttä hakukoneissa. Nämä toimenpiteet ovat elintärkeitä hakukoneoptimoinnin kannalta ja auttavat asiakkaita löytämään tuotteesi korkealta hakutuksista.

Panosta tuotekuviin ja lisää videoita

Koska verkossa tuotteita ei pääse hypistelemään, on tärkeää kertoa tuotteesta kuvilla. Laadukkaat tuotekuvat ja videot voivat merkittävästi lisätä tuotteiden houkuttelevuutta ja auttavat asiakkaita ymmärtämään tuotteiden ominaisuudet paremmin. Varmista, että kuvat ja videot esittävät tuotteen mahdollisimman tarkasti. Epäselvät tai epäilyttävät kuvat saavat asiakkaan luopumaan ostoksesta.

Tarkista yhteystietojen ja asetusten olevan oikein

Varmista, että kaikki yhteystiedot, toimitusehdot ja muut tärkeät tiedot ovat ajantasaisia ja helposti löydettävissä verkkokaupassasi. Tämä lisää asiakkaiden luottamusta ja parantaa asiakaskokemusta.

Lisää kauppaan vähintään nämä tiedot:

  • Yhteystiedot
  • Toimitus- ja palautusehdot
  • Tietosuojaseloste
verkkokaupan-perustaminen-testaa-ostaminen-julkaise-verkkokauppa

#6 Testaa ostaminen ja julkaise verkkokauppa

Ennen julkaisua on olennaista varmistaa, että verkkokauppa toimii halutulla tavalla. Testaa kaikki ominaisuudet ja käy läpi ostoskori, maksutavat, toimitustavat, tuotteet ja muut verkkokaupan toiminnot.

Kokeile omaa verkkokauppaa tekemällä testitilauksia

Rekisteröi verkkokauppaan asiakastili ja tee muutamia testitilauksia. Näin varmistat kaupan toiminnallisuuksien, kuten maksu- ja toimitustapojen toimivan ongelmitta ja näkyvän kassalla oikein. Jos käytössäsi on esimerkiksi painoon perustuva muuttuva toimitushinnoittelu, lisää eri painoisia tuotteita ostoskoriin ja siirry kassalle. Selaa myös eri tuoteryhmiä, sivuja ja muita linkkejä varmistaaksesi, että kaikki elementit toimivat sujuvasti ja että kaikki linkit ovat toiminnassa.

Päästä asiakkaat ostoksille julkaisemalla kauppa

Huolellisen testauksen jälkeen voit siirtyä julkaisuvaiheeseen. Teknisesti julkaisu on helppoa tehdä poistamalla verkkokaupasta salasana tai ohjaamalla verkkokauppa toimimaan sille kuuluvassa verkkotunnuksessa. Tärkeää on ajoittaa kaupan julkaisu niin, että saat maksimaalisen näkyvyyden ja huomion lanseerauksen aikana. Vältä siis esimerkiksi juhlapyhiä ja muita aikoja, milloin ihmiset eivät välttämättä ehdi tulla katsomaan uutta verkkokauppaasi.

Pidä julkaisutilaisuus ja käynnistä markkinointi

Kuvittele, että verkkokaupan julkaisu on kuin myymälän avaaminen metsän keskelle: ilman näkyvyyttä asiakkailla ei ole mitään mahdollisuuksia löytää perille kauppaasi. Tästä syystä markkinointi on kriittisen tärkeää heti ensimmäisestä päivästä alkaen. Näe siis todella paljon aikaa ja vaivaa markkinoinnin eteen. Tärkein tehtäväsi on kaupan tunnettuuden lisääminen heti kaupan avauksesta alkaen.

Markkinoinnissa vain mielikuvitus on rajana. Voit esimerkiksi käynnistää markkinointikampanjan sosiaalisessa mediassa tai järjestää julkaisutilaisuuden paikan päällä. Kannattaa tarjota houkuttelevia avajaistarjouksia, jotka ovat asiakkaille vastustamattomia. Pääasia on kuitenkin se, että kokeilet erilaisia markkinointi-ideoita ja teet päivttäin markkinoinnin eteen töitä. Menestyvä kaava löytyy kyllä kokeilujen kautta.

verkkokaupan-perustaminen-tee-aktiivista-markkinointia-kasvata-liiketoimintaa

#7 Tee aktiivista markkinointia ja kasvata yrityksen liiketoimintaa

Aktiivinen ja järkevästi toteutettu markkinointi on avain verkkokaupan menestykseen. Kauppiaana sinun on tärkeää tunnistaa ne kanavat ja viestit, jotka tehokkaimmin tavoittavat kohderyhmäsi ja tuovat verkkokauppaan liikevaihtoa. Muista aina, että vain myyvä verkkokauppa tuottaa lopulta voittoa.

Hyödynnä markkinointyökaluja erilaisten kampanjoiden luomisessa

Hyödynnä verkkokauppa-alustan tarjoamia markkinointityökaluja tehokkaasti. Sähköpostimarkkinointi, alennuskoodien tarjoaminen ja kohdennetut mainoskampanjat ovat erinomaisia keinoja houkutella asiakkaita ostoksille. Tarjouksia ja viestejä kannattaa räätälöidä kohderyhmäsi mukaan, koska se lisää kampanjoidesi vaikuttavuutta.

Esimerkkejä erilaisista kampanjoista:

  • Alennuskoodit
  • Osta 3, maksa 2
  • Ostoskorin loppusummaan perustuvat alennusportaat
  • Tuotteen ostomäärään perustuva määräalennus
  • Asiakkaan ostoshistoriaan perustuva kanta-asiakasalennus

Pyri kasvattamaan asiakasrekisteriä keräämällä sähköpostiosoitteita

Kerää asiakkaidesi sähköpostiosoitteita aktiivisesti ja rakenna niistä vahva asiakasrekisteri. Markkinointimuodoista sähköpostimarkkinointi on yksi kustannustehokkaimmista tavoista pitää yhteyttä asiakkaisiin ja saada heidät palaamaan kauppaan ostoksille. Lähetä säännöllisesti tietoa uusista tuotteista, erikoistarjouksista ja muista ajankohtaisista asioista.

Vinkki: Ole erityisen tarkkana, että viestit ovat laadukkaita ja kohtaavat asiakkaiden kiinnostusten ja tarpeiden kanssa. Muuten asiakas voi kyllästyä viesteihin ja poistaa itsensä postituslistalta. Keskitys siis mieluummin viestien laatuun, älä toistojen määrään.

Toteuta markkinointia hakukoneissa ja sosiaalisen median alustoilla

Investoi kaupan julkaisusta lähtien mainontaan hakukoneissa ja sosiaalisen median alustoilta. Näissä kanavissa tavoita laajoja yleisöjä suhteellisen pienelle rahallisella panostuksela. Kohdennetut mainokset ovat avainasemassa, kun haluat rakentaa bränditietoisuutta ja houkutella uusia kävijöitä verkkokauppaan. Kiinnitä huomiota oikeanlaiseen sisältöön, joka puhuttelee kohdeyleisöäsi ja kannustaa heitä sitoutumaan brändiisi. Yksi hyvä keino ovat myös lyhyet videot, joilla kerrot yrityksestä ja tuotteista.

Älä unohda analytiikkaa

Tulosten seuraaminen on keskeinen tekijä markkinoinnin tehokkuuden varmistamiseksi. Ilman tarkkaa analytiikkaa tulet menettämään suuren osan markkinointibudjetista turhaan mainostukseen, joka ei tuo liikevaihtoa kauppaasi.  Käytä siis analytiikkatyökaluja, kuten Google Analytics ja Meta Pixel, seurataksesi markkinointitoimenpiteiden tuloksia. Tietojen säännöllinen seuranta ja optimointi takaa parhaan mahdollisen tuoton markkinointi-investoinneille. Keskity aina toimenpiteisiin, jotka tuovat konkreettisia tuloksia. Näin varmistat, että markkinointiponnistelusi ovat mahdollisimman tehokkaita ja saat jokaiselle markkinointiin käytetylle eurolle mahdollismman ison katteen.

Google Analytics 4 - Paras verkkokaupan kokonaisvaltainen analytiikka

Verkkokaupan kaiken kattavaan analysointiin löytyy monia työkaluja. Suosituin on maksuton Google Analytics 4 analytiikkapalvelu. Sen avulla seuraat ja analysoit tarkasti verkkokaupan kävijöitä, hakusanoja, tuotteita, konversioita ja monia muita tietoja. Samalla saat parhaan mahdollisen hyödyn irti Googlen hakukoneen Ads hakusanamainonnasta.

Meta Pixel - Facebook ja Instagram markkinoinnin  analysointi ja optimointi

Meta pixel tarjoaa kauppiaalle työkalut seurata Metan alustalla tapahtuvan markkinoinnin tuloksia ja optimoida markkinoinnin tuottoa. Optimoinnin avulla mainonta kohdistuu paremmin ja saat samalla markkinointibudjetilla paremman tuoton.

verkkokauppa-tuotekuvaus

Lopuksi

Verkkokaupan perustaminen on erinomainen ja kustannustehokas tapa tavoittaa asiakkaita niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Voit skaalata myyntiä suhteellisen helposti paikalliselta tasolta globaaliksi ja tavoittaa asiakkaita, jotka eivät koskaan olisi löytäneet kauppaasi. Riippumatta tähtäätkö markkinoille Suomessa, Pohjoismaissa, Euroopassa tai muualla, verkkokauppa mahdollistaa liiketoiminnan kasvattamisen täysin uudelle tasolle.

Tärkein asia on aloittaa vaikka jo tänään. Kokeile tästä ilmaiseksi, miltä sinun verkkokauppasi näyttäisi Valmiskaupassa.

 

Julkaistu: 22.1.2024
Kirjoittaja: Valmiskaupan verkkokauppa-asiantuntijat